Samtal med tre däckexperter

Däck är en viktig affär både för Techno och våra medlemsföretag. Därför bjöd vi in till rundabordssamtal med några av de som är experter på området, våra leverantörer.

Vi har avtal med tre däck- och hjulgrossister: Interwheel, KW Wheels och Nya Hjul. Alla skickade varsin representant och i vanlig ordning började vi med en kopp kaffe och en presentationsrunda. Samuel Hermansson (SH) kommer från Interwheel, Jan Jepsen (JJ) från Nya Hjul och Erik Ronnebro (ER) kommer från KW Wheels.

Techno: Välkomna hit! En fråga som dyker upp direkt är: Hur hamnar man i just däckbranschen?

ER: Jag började på Michelins däcklager i Kungälv och det var en ren tillfällighet att det blev just däck. Men det är en kul bransch och nu har jag jobbat inom den i 18 år. SH: Jag kom från kundhållet kan man säga. Jag körde roadracing och slet ut en herrans massa däck. Så småningom började jag sälja MC-däck och till och med hela motorcyklar. Sedan har det helt enkelt bara rullat på.
JJ: Jag kom också från kundhållet, fast på bilsidan. Jag drev egen bilhandel i Katrineholm i många år, men bytte till däckbranschen 2009, så jag har sett det från båda håll kan man säga.

Techno: Nu är det ju fortfarande barmark ute, men snart drar vintersäsongen igång och med den kommer den eviga frågan: Vad är bäst, friktion eller dubb?

SH: Dubbdäck utan tvekan, åtminstone om man ser det ur ett säkerhetsperspektiv. De har ungefär dubbla friktioen mot ett dubbfritt däck när det är som allra halast på våt is.
ER: Absolut, jag håller med. Ur säkerhetssynpunkt är dubbdäck klart bäst. Samtidigt ska man leva med däcket till vardags och då spelar andra faktorer in. Friktionsdäck är till exempel tystare och på vissa platser råder dubbdäcksförbud.

Techno: Att vi har olika uppsättningar däck på sommaren och vintern, är det förresten unikt för norden?

ER: Ja, än så länge är det ganska unikt för oss i Norden att man sätter på vinterdäck på vintern. Och att vi i branschen har så intensiva säsonger på grund av det. I resten av världen är det en mer jämn säsong året runt.
SH: Fast vinterdäck börjar komma mer och mer i Centraleuropa nu också. Det behöver inte vara snö och is för att motivera dem, det räcker med temperaturer under 7 plusgrader för att de ska ge högre säkerhet.
JJ: Det här med specifika vinterfälgar lite unikt för oss också, att man lackar dem starkare för att klara vårt vägsalt.

Techno: Kan man se någon tydlig trend i utvecklingen av däck då? Alltså på global nivå?

SH: Precis som i många andra branscher så är det miljötänksom styr. I vår värld innebär det att få ner rullmotståndet utan att göra avkall på säkerheten.
JJ: Däcken fortsätter bli både bredare och större också.
ER: Ja, och så går vi mot homologerade däck också, det vill säga ett speciellt däck framtaget för ett speciellt bilmärke. Det kommer att komma också på vinterdäck.

Techno: De här futuristiska hjulen man ser på Youtube då? En fjädrande fälg med gummi på, punkteringsfritt och allt. De ligger inte klara för produktion alltså?

ER: Nej, de är rena koncept än så länge.
SH: Kanske finns det vissa applikationer där de kanfungera, men knappast på våra vanliga bilar. Men å andra sidan, vem vet…
JJ: En generell förutsättning för nya tekniker tror jag är att man kan använda befintlig struktur, till exempel byta däcken i en vanlig däckmaskin, den erfarenheten har vi i alla fall från run-flat-tekniken.

Techno: Ni nämnde homologerade däck. Ur ett inköpsperspektiv så riskerar en ökad grav av specialisering att sätta ännu hårdare press på leveranskejdan. Det leder oss till det här med däckbrist, som vi ju emellanåt ser redan i dag. Hur uppstår det egentligen?

JJ: Det där hänger ihop med våra intensiva säsonger och att nordiska vinterdäck är en ganska liten produkt globalt sett.
SH: Ja, tillverkarna vill förstås inte ligga på överlager, så prognoserna görs med små marginaler och dessutom tillverkas vinterdäcken bara under en viss tid på året, så om prognoserna slår fel så är det som det är. Man ställer inte om fabriken igen bara för att tillverka en liten extraserie.
ER: Sedan är det också så att producenternas marknad är uppdelad i två delar, OE och eftermarknad. Ibland tvingas de prioritera mellan dessa båda marknader och då är OE viktigare, vilket förstås drabbar eftermarknaden

Techno: Det där med OE kontra eftermarknad är intressant. Om vi spinner vidare på det: när bilarna kommer så kan det sitta nästan vilka däckfabrikat som helst på bilen, men eftermarknaden upplevs väldigt låst till vissa däckmärken och det är ofta olika märken i olika städer.

SH: Ibland räcker det med att bara korsa gatan för att få samma argument men för ett annat däckmärke. Kunderna är inte alls så låsta som man tror utan de litar på sin handlare, det finns det många studier som visar.
ER: Precis, det där sitter hos handlaren och inte hos kunden. Handlaren säljer det märke som handlaren känner sig trygg med att sälja. Kunden litar på handlaren.

Techno: Däcktester då? Spelar inte de in?

ER: Jo, för tillverkarna är de viktiga. Får ett märke toppresultat så kommer garanterat däckverkstaden eller bilanläggningen att köpa det märket eftersom man tror att kunderna kommer fråga efter testvinnarna.
SH: Ha ha, precis så är det. Visst finns det kunder som läser däcktester, men det är inte alls som förr när Teknikens Världs tester nästan var allenarådande.

Techno: Att vissa däck är bättre än andra på vissa saker är förstås självklart, men kan man säga något generellt? Är premiumdäck klart bättre än mellanklass och budget till exempel?

ER: Mellan premium och budget är det helt klart stor skillnad. Premium går tystare, har bättre säkerhet och räcker längre. Men mellanklassdäcken har faktiskt närmat sig premiumdäcken de senaste åren. Sedan är inte alla budgetdäck rakt igenom skräp heller även om många är det, vissa är faktiskt helt okej att åka på beroende på vad man värdesätter.
JJ: Det är ungefär som vanligt även inom däck, man får vad man betalar för.
SH: En indikation på skillnaden är att enbart premiumdäckets lägre rullmotstånd sparar tillräckligt med bränsle för att spara in prisskillnaden. Resten av de positiva egenskaperna får man på köpet så att säga. Men visst, det beror på vad man är ute efter. Om man bara ska köra på tvåan fram och tillbaka mellan dörren och brevlådan så kommer man kanske inte att tjäna igen det på bränslepengar.

Techno: I vår inköpsdata ser vi tydligt att det köps in mer vinterhjul på vinterns än på sommaren, när vi frågar våra medlemmar så säljer de lika mycket hela året... Kan ni förklara det?

JJ: Det säljs helt enkelt inte lika mycket på sommaren. Det säger bilsäljarna själva när vi pratar med dem, man tar helt enkelt inte upp frågan lika ofta när det är sommar. Sedan beror det säkert till viss del på kunderna också, de är inte lika mottagliga för vinterdäck när de går i shorts, trots att alla vet att vintern kommer förr eller senare.
SH: Det är faktiskt inte helt ovanligt att bilhandlare köper hem vinterdäcken först när vintern närmar sig, även om man sålde dem under sommaren, det stör nog era inköpssiffror lite också. Men visst, vi ser också att man tenderar att glömma vinterdäcken under sommaren.

Techno: Vad kan bilhandlaren göra för att sälja mer då? Förutom att pusha för vinterhjul på sommaren.

ER: Lösdäck är något som bilhandeln verkligen skulle kunna utveckla. Och att renodla affären mer. Bygg en separat gummiverkstad, skulle jag säga.
JJ: Håller helt och fullt med. Lösdäck kan man utveckla mycket och jag tror att alla vi tre runt bordet är lika villiga att hjälpa till i en sådan utveckling.
SH: Absolut, och jag skulle också vilja slå ett slag för att vidga begreppet ännu mer och se däcken som en reservdel till bilen. Utan ett bra däckerbjudande kan man aldrig riktigt bli one stop-shop för kunden. Och satsa gärna på OE-märkta däck, där kan bilhandeln vara unik och slippa den värsta priskonkurrensen.

Techno: Ser ni några hot som bildhandlare kommer att möta i framtidens däck- och hjulmarknad?

SH: Nja, inga särskilt okända hot tror jag. Konkurrensen kommer fortsätta öka och priserna blir allt mer transparenta, framförallt tack vare internet. Det blir allt viktigare att kunna ta betalt för servicen. 
JJ: Precis, det gäller att lära sig leva med den ökade konkurrensen, men det upplever jag att bilhandeln gör. Man har ju redan tagit huvuddelen av hjulförsäljningen och lösdäcken ökar. Det är nog snarare så att däckfackhandeln ser bilhandeln som ett hot.
ER: En sak kanske, även om det är en detalj i sammanhanget… TPMS-batterier tar faktiskt slut. Man byter däck åt kunden och TPMS fungerar när kunden lämnar däckverkstaden. När kunden kört några mil så börjar det indikera och då tror kunden att däckverkstaden har skadat givaren men i själva verket så är det batterierna som är slut. Detta tror jag kommer ge många handlare gråa hår!

Techno: Med undantag för trilskande TPMS-batterier så låter det ändå som vi handlare går mot en ganska ljus framtid inom däck. Kul att kunna avsluta med en positiv ton! Tack för i dag och vi måste förstås avrunda med att fråga vilka däck ni kommer att åka härifrån på?

JJ: Continental i mitt fall!
ER: Samma här, men till hösten tänkte jag testa de nya Cooperdäcken.
SH: Som den däcknörd jag är så vill jag hela tiden testa nytt. Just nu har min Santa Fe ett par lagom breda 20- tums Pirelli Scorpion Verde.

Samuel Hermansson
Jan Jepsen
Erik Ronnebro

Intresserad?

Kontakta oss så
hjälper vi dig.

Kontaktpersoner och företagsuppgifter.

Techno Sverige  |  Engelbrektsgatan 6  |  702 12 ÖREBRO  |  E-post: info@technosverige.se  |  Sitemap